måndag 19 januari 2009

Hur man syr sin egen Gustavianska Rullgardin!

Hej, har fått frågan hur man syr sin egen Gustavianska Rullgardin! Tänkte försöka mig på att beskriva hur man gör!
Gör så här: mät upp fönstret och bestäm dig för om den ska sitta i fönstret innanför fodret eller ska täcka fönsterfodret. Jag har valt att sätta mina i fönstren, för att inte dölja dom fina fönsterfoderna som jag tycker i sig, är ett smycke för rummet. Klipp tyget så att det är lika stort som fönstret plus en sömnsmån(2cm) på lånsidorna samt en kanal upptill för en fyrkantslist 1x2cm och en rundstav nertil som är 1cm i diameter. Listen samt rundstaven ska vara lika bred som den färdiga gardinen. Trä i listen och staven i den färdiga gardinen. Sy två remsor ca 6cm långa.Vik remsorna på mitten och trä i en ring i vardera, skruva fast remsorna med krokar med ögglor på, på ovansidan ca 1,5dm in från kanten..... Här ser ni hur jag hängt rullgardinen i ögglor på krokar som jag skruvat i fönsterfodret..det gör att jag lätt kan ta ner och tvätta eller byta tyget....
Den här bilden beskriver hur man trär linan.. Börja med att knyta en öggla i änden som du hänger på ögglan eller som här på skruven som går rakt igenom listen. Sen drar du linan ner och upp på framsidan och igenom ringen och sen vidare till den andra ringen, där du trär igenom dubbelt och tar den andra änden ner och upp på baksidan av gardinen. Klipper av i passande längd och knyter en öggla som du hänger på den andra upphängnings ögglan.
Svårare en så är det inte!
Lycka till!
Kram Marina
Inköpslista:
Tyg
2st Ringar
Lina(typ annoraksnodd) Det går åt mer en man tror!
Rundstav 1cm i diameter
Fyrkantstav 1x2cm
2ögglor och 2krokar (alt 2st skruvar)

12 kommentarer:

Lisemoren sa...

Så hyggelig at du viser oss andre hvordan det kan la seg gjøre. Kanskje jeg skal prøve meg på dette. Gardinene dine er veldig fine i hvertfall. Takk for at du delte ideen med oss : )

Tulipa sa...

Hej!
jag tycker det är så gulligt av din stylist att ställa upp på bild!

Hoppas hon tillfrisknat!

Kram Mariette

Veronica sa...

Man tackar och bockar!! Det är såååå fint med hissgardiner! Nu måste jag leta efter en med brodyr jag oxå!

Kram Veronica

Åsa sa...

Vilken bra beskrivning!
Den blev superfin.

Kram Åsa

LantlivsAnette sa...

Åhhh..ojjj...vad du är duktig !!
Som visar hur man syr såna, jag har ofta fått förfrågan hur jag syr mina, jag har inte haft någon bra beskrivning...men nu !!
Sååå fin din rullgardin är med broderier på, du har sååå himla fint.
Jag ser att jag har missat en del av dina inlägg...vad du har hunnit mycket...målat skåp och bord..
Och du, jag skulle hemskt gärna också vilja ha beskrivning på den där tallrikshyllan, tänk om man fick en snickare att göra en sån som du har, stor och mäktig.
maila till mitt jobb
torastyger@telia.com
så får du min adress...jag lovar, du ska ju givetvis få en belöning ;)
Kraaam Anette

me and alice sa...

Hej Marina!
Åh vad vackert du har det!
Ja visst är rullisar det finaste som finns. Jag har faktiskt inga andra gardiner hemma...*fniss*
Fick ett mail från H&M i dag att home katalogen kommer i slutet av Februari... Ska bli kul att se!
Kram Susanne

Viola sa...

Tack snälla för hjälpen, 2 st cremefärgade quiltplädar är beställda, tyvärr tar det 14 dagar innan jag får dom men till ett jättebra pris, coh nu blir jag ju sugen att göra dessa hissgardiner till landet, ha en bra dag, KRAM

Ullis/Leva på landet sa...

Tack för beskrivningen. Har inte vågat mig på sådana förut utan hållt mig till fuskisar.

Kramar Ullis

Vecka - Vecka sa...

Vilken fin gardin och vilken bra beskrivning! Vi har tyvärr inga fina fönsterfoder - ännu, så det skulle inte se så snyggt ut i våra fönster, men planerar nog att sätta upp något kring fönstren. De förra ägarna har förstört så mycket i vårt hus, för det måste ju ha funnits sådana någon gång..

Kram, Lotta

angelhairs.blogspot.com sa...

Så bra att få sån här tydlig information om hur man gör. Jag försökte en gång för länge sedan, men det gick inte så bra....TACK
Kram Jeanette

Karin Lindström sa...

Hej Marina!

Vilka härliga bilder du visar, och morotsmössan är ju för underbar! Hoppas ni är bättre nu, här har det också varit sjukstuga. Nej nu är man allt trött på alla sjukdommar och vill bara att alla ska få vara friska!
Jag har också bara såna rullgardiner hos mig, men nu har jag plockat ner de flesta. Vill få in lite ljus i mörka huset!

Ha en skön helg!
Kram
Karin

Anonym sa...

Vad duktig du är som förklarar!! Rätt klurigt det där....ja i alla fall tyckte jag det! ;-) Gardinen blev jättefin! Ha det gott!