tisdag 25 januari 2011

Blekta Jeans dödar!



Sitter här skönt tillbakalutad i soffan och läser Vi i villa..sätter kaffet i halsen när jag läser artikeln: Köp Oblekt,  Blekta Jeans Dödar!

 Vad menar dom med det?

Jo hör här..... Genom sandblästring med hög tryckluft där sand  blåses mot jeansen-slipas den rätta looken till av arbetare med bristfällig skyddsutrustning. Därför insjuknar fler och fler textilarbetare i främst Kina, Indien, Bangladesh och Pakistan i den plågsamma och dödliga sjukdomen silikos, sten dammslunga. köp därför oblekta jeans och slit dem med hälsa.

Men va Faaaaaan är det här!!!!!! är det så illa att företag som HM, Odd Molly, Vero moda,  LEE, Levis med flera inte har koll på sådant här...ja bara undrar??? Nu blev jag riktigt upprörd.

Jag själv har varit i Kina flera ggr i slutet på 90-talet och besökt  leverantörer till Ericsson där vi mycket noga kontrollerade våra leverantörer att deras arbetsmiljö var i sin ordning, ingen leverans till Ericsson om inte arbetsmiljökraven följdes!!! 

Så jävla självklart!!!  Något jag förväntar mig av företag i klädbranschen att dom har stenkoll på....Sitter jag här klädd i ett par jeans som tagit livet av något barns Mamma eller Pappa?

En upprörd småbarns mamma med FLERA par sandslipade jeans i garderoben!
Grrr.. Marina

2 kommentarer:

Ett Vitare Hem sa...

mmmm tror inte många tänker på det men tydligen ska jeans vara riktiga miljöbovar och detta hörde jag redan på mitten av 90-talet och det är så tråkigt att de inte verkar kommit så mycket närmare en miljövänligare lösning fast det gått femton år sen dess....
Ha en finfin dag!
Kram/Lena

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Skit! Och jag som älskar slitna färdigblekta jeans, det är mycket man inte vet. Får väl köpa mörka och hänga dom efter bilen...
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria