måndag 29 augusti 2011

Örter och Älsklingssås!

Har skördat årets kryddor....gu så mycket det växt i år...otroliga mängder. Det värsta är att jag är så dålig på att använda dom. Ska torka och fylla burkar med torkade örter som jag hoppas vi kommer använda till lite av varje i vinter.

Fransk dragon är en favorit, den använder vi till ungarnas älsklingssås nästan den enda dom äter.
prova den är god!

 Älsklingssås
5dl Creme fraiche
3 grönsaks buljongtärning
Torkad eller färsk dragon efter smak. Prova er fram!

Gör så här:
Smält ihop creme fraichen och buljong ej koka.
Tillsätt fransk dragon efter tycke och smak.
Lycka till!

Ha en fin dag!

7 kommentarer:

Vintage House sa...

Hej
Örter är gudomligt:)
ska testa såsen..
kram
sandra

rosenälvorna sa...

Härligt med alla örter. Jag är dålig på att ta reda på dem när hösten kommer, annars används de flitigt under sommaren.//Christina

Johanna Stålros sa...

Älskar färska örter...fina bilder och receptet låter jättegott! Kram

Lev Vackert sa...

Hej! vi håller på och planerar för att hålla en STOR julmarknad i HELA Lev Vackert huset. Utav den anledningen så söker vi nu efter duktiga hantverkare som vill stå med bord under marknaden som alltså kommer att hållas hela och samtliga adventshelger. Du kan boka dig en eller flera dagar.
Men för att ha bord hos oss så har vi endel krav för att det ska bli så bra som möjligt för dig som hantverkare och för våra besökare. Det är så att vi söker hantverkare som passar stillen i vår butik. Det går också jätte bra att stå med hembakat, saftat, syltat och liknande.
Är du intresserad så maila vitromantik@gmail.com och beskriv/ samt skicka gärna med en bild av vad det är du gör. Vi återkommer så fort vi kan med svar till alla!
Vi vill också slänga in en hint om att det för såväl hantverkare som besökare finns både vandrarhem och stor camping med stugor bara 100 meter i från vår butik. KRAM

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Härligt med så många egna kryddor, både dekorativt och gott. Tack för tipset med såsen.
Kramar
AnnaMaria

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej
Härligt med så mycket underbara kryddor.
Vilken fin och inspirerande blogg, det är mitt första besök hos dig, ska kika runt lite mera.
Ha en fin dag :)
Kram
Jessica

LOPPISLIV sa...

En liten ört trädgård tänker jag varje år jag ska ha men ännu har jag inte kommit från tanke till handling :-) Kanske nästa år...

Den där såsen lät jättegod, tack för att du delar med dig, den har jag skrivit upp nu och ska prova till helgen. Kraaaam Paula