lördag 15 mars 2008

Zinklycktor & Snickerier

Har köpt zinklycktor...kunde inte hålla mig ifrån att köpa dom efter att sneglat på dom ett tag.... nu är dom mina! Jag har ställt en Ranunkel i den här.. för tillfället får dom fungera som växthus!
Den här är störst och får stå på golvet...... här bor en påsklilja... men till påsk har den nog blommat ut.... då får vi se vad som ska få flytta in i stället..... Några påskägg kanske!
Har tänkt ett tag att jag ska göra ett reportage om en del av alla snickerier som vi gjort i vårt gammla hus! Här i sovrummet som på många andra ställen i huset, har vi höga golvlister som vi byggt själva! Bakom sitter en bårdskiva nertill mot golvet sitter en vanlig golvlist modell högre och upptill har vi en krönlist. Här har jag en bild på en av våra takrosetter. Den här sitter i vårt vardagsrum. Jag har lindat lakansväv över kedjorn på mina lampor....snyggt och enkelt och ger dessutom en stillsammare och rustikare känlsa i rummet....

Den här taklisten i vårt vardagsrum, har en pärlbord i nederkant..den gör sig bra mot mina gustavianska möbler.... Här är en till bild på våra golvlister....den här finns i vårt vardagsrum.
I vår hall har vi målat ner taket och satt en list en bit ner på väggen. Ett tipps om man har högt i tak... Takhöjden i den här hallen är som lägst 3,60m. Kanske inte så lätt att se... men i hörnen i alla rummen på första plan,har min Gubbe tillverkat och satt upp dom fina hörn-utsmyckningarna....
Räckespelarna har fått spårfräsningar...är svag för spårfräsning i möbler och snickerier.. typiskt för sekelskifftet och det passar ju i det här huset.
Den här gammla dörren hittade vi på vinden....den har fått en ny plats i huset. Gillar den verkligen... Vi är svag för gammla spegeldörrar...man kan aldrig ha för många av dom! Den här är lite speciell med dom runda cirklarna.
Speglarna som följer trappen har vi byggt själva! tyvärr har man flyttat trappen en gång i tiden så dom fanns inte kvar....men nu sitter dom på plats igen fast nytillverkade i gammal stil.
Även här i hörnen på speglarna! har min Gubbe gjort hörndekorationer...
I badrummen har vi satt stukatur med rosor på.... En rolig detalj då vi har enkelt vitt och hammrat kakel på väggarna och ljust beige klinker på golven.
I köket har vi satt halvpanel av pärlspont på väggarna...dom är riktigt höga. Tycker man ska ha dom höga det är snyggast så.... Vid varje dörrpost har vi så kallade skurklossar... sitter offta i gammla hus som en fin övergång mellan foder och golvlist...
Vid kökskåpen har vi klätt in väggarna helt i pärlspont... jag gillar verkligen pärlspont!
Då har ni fått se lite detaljer ifrån vårt Gammla hus!
Ha en trevlig Lördag kväll!
Här ska mysas framför TVn och melodifestivalen...
Kram Marina



12 kommentarer:

MiaMaria sa...

Tänk så underbart det är att se alla gamla detaljer...och det är ju så himla vackert.
Takrosetten och bården i badrummet jag kan fortsätta länge...det var en massa underbara snickerier i erat hem...

HA´en skön kväll1
Miamaria

sommar-rummet sa...

Men va mycke fina detaljer ni har fixat till i ert hus, verkligen stil på det hela!!! Märks att ni har bra smak. Ha en fortsatt bra helg! KRAM

Änglahem sa...

Vilka fantastiska snickerier ni har i huset!! Vilken massa arbete ni har lagt ner!!! Super!!!!

Fina lyktor!!, förstår att det inte gick att motstå dom!

Ha det gott!

Kram
Ulrika

Grindelunda sa...

Hittade hit via Änglahem. Vilket underbart hus ni verkar ha, och vilka utrymmen. Annat mot vår lilla Grindelunda "stuga". Men det är ju det som är tjusningen med att titta in i olika hem här på nätet. Olika stilar och människor samsas här i cyberrymden, men med ett gemensamt intresse...hemmet.

Återvänder gärna hit.
Mvh/Gunilla

Solsjö - Under en vind sa...

Lyktorna var sååå fina!!! Men allra mest njuter jag idag av ert hus alla fina och vackra detaljer! Sååå fint!

Hoppas att helgen varit bra! Kram!

IKT i min vardag sa...

Så snygga lyktor!! Jag är också ute efter nya lyktor för att ha som "växthus", tycker att det ser så fint ut!

Jättefina lister och dtaljer ni satt upp, blev jättebra!

Trevlig söndag!

Marie sa...

Så många vackra snickerier, det gör sååå mycket för ett hus med alla dessa fina detaljer!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

elin1976 sa...

Ønsker deg en flott mandag og ei fin påske.
Masse klemmer fra Elin:O)

Hanna i Det stora grå huset sa...

Ojojoj så mycket fina detaljer nmi har i erat hem! Det är ju nästan ofattbart!

Ha en fin kväll!
Kram Hanna

Karin i Villa Grå sa...

UNDERBARA snickerier som passar så väl in i ert pampiga, vackra hus!

Är din man snickare eller är ni bara himla händiga ändå? Sådana där detaljer vill jag också kunna trolla fram!

Jag stod och tittade länge på en makalös zinklykta idag. Den var stor och full av krusiduller *ler* Men jag avstod, tyckte att den var för dyr. Känns som om jag kommer att ångra det lääänge!

Kram, Karin

Tove sa...

Så utrolig mange flotte detaljer i huset deres! Så flinke dere har vært, jeg har ti tommeltotter selv og mannen min har null interesse ( mangler rett og slett det genet).. ..så er skikklig imponert over hva dere har fått til:)

Og kjempeflotte lykter du har kjøpt deg! Stilig å putte blomster inni

klem

Linette sa...

Hej,
Så fina detaljer ni har! Letade efter golvlist och pärlspont på google och hamnade hos dig. Vi ska sätta pärlspont på vår gästtoalett och jag undrar om du vill berätta hur ni gjort med golvlisten i ert kök. Står panelen på listen eller ligger den utanpå? Vad har ni använt för golvlist - är det en vanlig golvlist (allmogeprofil) eller är det någon speciell som man använder vid pärlspont? Jag skulle bli jätteglad om du vill hjälpa mig! Förhoppningsvis blir vårt hus lika fint som ert någon gång ... :)
Du får gärna maila mig på linette@spray.se